Een intrigerend deel over een van de topgeheimen van het Vaticaan: niet Jezus is aan het kruis gestorven maar zijn broer. Deze tijdbom onder de fundamenten van het christelijke geloof dient onschadelijk gemaakt te worden. De arm van Rome is lang en gewelddadig zo ondervinden de onderzoekers van de M ...
Na een aarzelend begin lijkt Studio Jan Kruis hoe langer hoe meer z'n draai te vinden. Het tekenwerk lijkt levendiger dan ooit en met name de plotjes hebben meer pit en karakter gekregen. Een welkome frisse wind in de reeks en een aanrader voor hen die Jan, Jans al een paar jaartjes in de kiosk link ...
Van zijn Franse uitgever moest Jean Giraud deel drie en vier van deze reeks in één album proppen, zo meldt hij in Stripschrift 328. Dit resulteert in soms extreem kleine plaatjes, maar deze visuele chaos blijkt het psychedelische scenario optimaal te ondersteunen. Veel melige ongein op de vierkante ...
Als u zich kunt voorstellen welke problemen Mozes had om een bord soep te eten, is dit album een aanrader. Er zijn betere cartoonisten, maar Het leven is lijden is een prettig leesbare verzameling inventieve cartoons. ...
Met 'de bloedige week' wordt meestal de periode bedoeld waarin de Franse regering een einde maakte aan de Parijse Commune. Vreemd genoeg begint deze gewelddadige episode uit de Franse geschiedenis pas op de laatste pagina van dit boek. Desalniettemin vallen er genoeg doden in dit album en verkeert D ...
Op zich een prima jeugdstrip: scenaristen Parthoens en Culliford proberen in de geest van Peyo de reeks voort te zetten, maar de spirit van weleer is wat ver te zoeken. ...
Deze sfeervolle en overtuigende sciencefiction-thriller is ondanks zijn complexiteit toch nog redelijk spannend. Rita verzorgde de prachtige en levendige inkleuring van de saaie tekeningen. ...
Indrukwekkend tweeluik over Franse soldaten die tijdens hun stationering in Vietnam overliepen naar de idealistische lokale verzetsstrijders. Nu eindelijk als integrale uitgave verschenen, met voorin het boek een zeer relevante politieke uiteenzetting van scenarist Frank Giroud. Enige kanttekening: ...
In 1995 letterde Peter Pontiac (pseudoniem van Peter Pollmann) het tweede deel van de Nederlandse vertaling van Art Spiegelmans Maus. Schrijvend aan het door de Tweede Wereldoorlog getekende levensverhaal van Spiegelman senior, kwam bij hem het sterke verlangen op het verhaal van zijn eigen vader te ...
Rond 1980 toen Nieuwe Revu nog niet leek op het min of meer serieuze weekblad waarop het nu lijkt, wilde de redactie een familiestrip; net zoiets als De familie Achterop en Jan, Jans en de kinderen, maar dan anders - minder damesbladachtig, meer hard, stout en geil. De wensen resulteerden in een nie ...
Verhalen over de Holocaust hebben in mijn jeugd een onuitwisbare indruk achtergelaten. Emoties als boosheid, angst en machteloze woede wisselden elkaar in snelle vaart af. Ik verbeeldde mij als kind en puber dat ik ervoor kon zorgen dat nooit meer dergelijke misdaden tegen mensen begaan konden worde ...
Na lange afwezigheid laat Yslaire weer van zich horen: uitgeverij Talent bracht eindelijk het eerste album uit van XXe ciel (De twintigste eeuw) dat al veel eerder in Frankrijk verscheen. Ook in XXe ciel laat Yslaire weer zien waar hij goed in is: dromerige, intrigerende verhalen, boeiende personage ...
Sommige gegevens zijn zo kolderiek dat het niet mogelijk is er een spannend verhaal over te maken. Zo kan een scenarist het niet maken een belastinginspecteur in alle ernst een gesprek met een zingende schemerlamp te laten voeren over de inzakkende postzegelmarkt, zonder dat hij alle geloofwaardighe ...
In zijn cartoons is Peter van Straaten de man van de snelle en vaak meedogenloze observatie. Zijn platen zijn oneliners. In zijn bekende strip Vader & zoon toonde hij zijn andere, meer begrijpende en breedsprakige kant. De stroken van de dagelijkse krantenstrip zijn niet alleen op papier, maar ook i ...
Broeierige oerwoudscènes, weergaloze actie, en dit alles overgoten met een rasechte Disney-dressing, maken deze Tarzan-tekenfilm tot een hoogtepunt in zijn genre. Jammer genoeg komt deze tekenfilm met zijn machtige decors veel beter tot zijn recht op het grote scherm van een bioscoop dan op video. D ...