Lichtvoetige coming-of-age-strip

Stripmaker Roel Venderbosch groeide op in het slaperige provinciestadje Aalten, in de Achterhoek, Gelderland vlakbij de Duitse grens. Op de middelbare school ontdekt hij de muziek, leert zichzelf met wat hulp van zijn vader gitaarspelen en speelt hij in bandjes. Tijd van de handeling: begin jaren '80, dus met new wave, punk en hardrock. En natuurlijk The Shorts (Comme ci comme ?a), een gruwel in de ogen van de jonge muzikanten. Naast muziek komen de eerste verliefdheden langs alsook de beslommeringen over een veranderend puberlichaam en de (on)logica van een puberbrein. Venderbosch verwerkt deze gegevens in een autobiografische strip met veel nadruk op de muzikale ontwikkeling die hij met zijn bandjes doormaakt. Onder meer over hoe je songs kunt schrijven, de opkomst van de synthesizer, het oefenen en de podiumoptredens. Climax van het verhaal is de wedstrijd om de beste schoolband. Hoe noemen we de band is een verhaal in het 'coming of age'-genre (of de mooiere, maar zwaardere term Bildungsroman). De combinatie muziek, meisjes, middelbare school en opgroeien in een weinig opwindende omgeving doet denken aan onder andere de grafische roman Fietsmod van Tobi Dahmen en de roman Dromen van Schalkwijk van Victor Schiferli. Daar waar deze uitgaven ook problematische verhaallijnen bevatten, overheerst in de strip van Venderbosch de lichtvoetigheid. Het grootste probleem is nog dat zijn moeder een pornoboekje vindt tijdens het stofzuigen van zijn kamer. Zijn volwassenwordingsproces gedijt toch vooral in harmonie en zorgeloosheid. Misschien heeft de ogenschijnlijk rustige aard van de Achterhoeker er mee te maken. Al gebeurt er volgens Venderbosch intussen wel van alles in zijn bovenkamer. Zijn kalme, overzichtelijke tekeningen passen in ieder geval prima bij het in beeld brengen van dit proces. Waarbij zijn ervaring als maker van de educatieve strip Prof Oja-Aha uit Taptoe in Hoe noemen we de band goed van pas komt om muzikale weetjes duidelijk uit te leggen. Het is de tweede grafische roman van Venderbosch na KSX, een strip over het postorderbedrijf in luxeproducten KSX. Naast striptekenaar is hij cartoonist, illustrator, vormgever en, hoe kan het ook anders, muzikant.

RS

Hoe noemen we de band

Venderbosch, Roel