Scherp oog voor krijgsgeweld

Dit mooi vorm gegeven album dankt zijn naam aan een eilandje vlak voor de Franse havenplaats Saint-Malo. In de Tweede Wereldoorlog is het zwaar gefortificeerd met buitgemaakte Franse kanonnen. Als er in juni 1940 een wapenstilstand tussen Frankrijk en Duitsland is gesloten, proberen veel Fransen per boot Engeland te bereiken. Wanneer de Duitsers de Bretoense havenstad Saint Malo binnentrekken, vorderen ze onmiddellijk een vissersboot met het doel zo veel mogelijk vluchtenden te achterhalen. Bij deze poging komen de vader en de oom van de hoofdpersoon, Ewan, om het leven. Vier jaar later zijn de Amerikanen geland maar rond Saint-Malo gaat de strijd onverminderd door. De nu achttienjarige Ewan probeert zich, samen met zijn vrienden, bij het verzet aan te sluiten. C?zembre is het eerste soloproject van Nicolas Malfin, vooral bekend van de succesvolle sciencefictionreeks Golden City, die hij al jaren met Daniel Perqueur maakt. Aanvankelijk zou het hier om een drieluik gaan maar de uitgever vond het commercieel interessanter om er twee delen van te maken. Vandaar dat het eerste boek 72 pagina?s telt, aangevuld met een uitvoerig historisch dossier. Malfin heeft ervoor gekozen om de bezetter Duits te laten spreken met een Nederlandse vertaling eronder. Dat levert wel wat grotere tekstballonnen op. De auteur heeft een scherp oog voor details en heeft zich goed gedocumenteerd om de oude binnenstad van Saint Malo te herscheppen. Dat was wel nodig want tachtig procent van de gebouwen is door het krijgsgeweld verwoest. De inkleuring van het album is uitmuntend. Aanvankelijk werd deze uitgevoerd door de Canadese Elodie Boivin maar toen de samenwerking stokte moest er voor het tweede deel een nieuwe inkleurster worden aangezocht. Dat werd Meephe Versaevel. Vanwege de continu?teit is toen besloten om deel 1 te herdrukken. En daar is C?zembre niet slechter van geworden.

BP

Cézembere - Boek 1

Malfin, Nicolas