Groots weerzien

Na een afwezigheid van zestien jaar keert Barbe-Rouge, Le D?mon des Caraibes terug naar het theater van de strip. En het is aan Jean-Charles Kraehn (scenarist; De onthoofde arenden, Gil Saint-Andr?, Tramp) en Stefano Carloni (tekenaar; Sinclair, De vorsers) te danken dat die terugkeer groots uitpakt. Want een ouderwets spannend avontuur opgeluisterd met ouderwets realistische tekeningen. Even terug in de geschiedenis. Roodbaard is een creatie van de Belgen Jean-Michel Charlier en Victor Hubinon, respectievelijk scenarist en tekenaar, en maakte in 1959 in het eerste nummer van het Franse tijdschrift Pilote zijn opwachting. Met genoemd meesterduo aan het roer beleefde de roodharige piraat achttien avonturen, waarna er onder tal van andere kapiteins nog eens zeventien volgden. In totaal dus 35 albums, waarvan de laatste onder de titel Het geheim van Elisa Davis (deel 2) in 2004 verscheen. En ziehier dus de bijzonder fraaie 36ste uitgave, of beter het eerste deel van een tweeluik. Detail: merk de toevoeging ?de nieuwe avonturen van Roodbaard? maar ook de nieuwe nummering op, terwijl de vertelling voortborduurt op de verhaallijn over het Azteekse goud. Hoe dan ook, Roodbaard is piraat-af en opereert vanuit Cap-Fran?ais (het huidige Cap-Ha?tien) en in gezelschap van zijn geadopteerde zoon Erik en trouwe makkers Baba (die de 'r' weer kan zeggen!) en Driepoot als kaper voor de Franse koning. Niet geheel tot Roodbaards genoegen, want er heerst tussen Frankrijk, Engeland en Spanje vrede, wat zoveel betekent dat er geen schepen van vijandige landen zijn te enteren. Bovendien is het voor een kaper eerst wachten op toestemming van de koning via een zogeheten kaperbrief. Die brief komt er als onze antiheld zich in de nesten werkt en hij bij wijze van straf de opdracht krijgt een mysterieuze piraat (?Het Spook?) uit te schakelen. Hoe dat afloopt? Weten we niet. Het volgend deel, getiteld Honden van de Zee, volgt snel en dat is maar goed ook, want - spoileralert - Gehangen maar niet dood bevat een cliffhanger van jewelste. (Leuk voor de lezer: de uitgave sluit af met een pagina met relevante voetnoten om de leeservaring te verbeteren. Daarin bij voorbeeld een uitleg van maritieme termen en een toelichting op historische feiten.)

CV

Roodbaard - De nieuwe avonturen 1
Gehangen maar niet dood