Eerbetoon aan vijftig jaar Agent 327

Er is Martin Lodewijk al vaker een eerbetoon gegund, tot aan een Koninklijke onderscheiding toe. Het vijftigjarig jubileum van zijn verreweg bekendste strip Agent 327 vormde voor uitgeverij L een mooie aanleiding om nog eens de loftrompet te steken. In Agent 327 ? Hulde aan de jubilaris zijn de strips opgenomen die de in totaal zeventien tekenaars en schrijvers hebben gemaakt over deze beroemde Nederlandse geheim agent. Met daarin natuurlijk allerlei typische kenmerken van de strip. Denk aan de standaard uitdrukkingen van Hendrik IJzerbroot (alias Agent 327) ?Grutjes-nog-an-toe? en ?Het valt niet mee voor een geheim agent om incognito op zijn kantoor te komen?, alsook de voetnoot 'authentiek' waarmee Lodewijk regelmatig in zijn eigen strips een historisch feitje aanhaalt. Naast Agent 327 spelen in de diverse dossiers uit dit jubileumalbum nog andere personages uit deze stripklassieker een rol, zoals zijn chef, sidekick Willemse, Olga Lawina, Wu Manchu en Boris Kloris. Ook duiken er soms andere stripfiguren op, waaronder Lodewijks January Jones, Rhonda, Eppo en Dirkjan, bekende Nederlanders (Prins Bernhard!) ?n Martin Lodewijk zelf met zijn band Chickenfeed. De verschillende verhalen zijn kort van opzet (vier pagina?s) en gebaseerd op de korte verhalen waar Lodewijk ooit zijn serie mee startte. Alleen Eric Heuvel bedacht een variant en laat in Dossier Naschoolse activiteiten Hendrik IJzerboot als scholier aantreden. Iedere auteur kiest voor een eigen probleem dat Agent 327 in korte tijd moet zien op te lossen. Dit lukt, zoals we dat van hem kennen, altijd ?n met een onconventionele aanpak. Kortom, de dossiers zijn een feest der herkenning.

TdK

Agent 327 - Hulde aan de jubilaris

Boer, Kees de Kim Gremmen, Mars Heij, Fred de Heuvel, Eric Lodewijk, Martin Offerman, Michiel Oreel, Danker Jan Ottenheim, Wilfred Polman, Remco Uilenbroek, Ren? Valkema, Gerben Apeldoorn, Ger Damen, Robbert Hasselaar, Frans Kuijpers, Henk Ritstier, Wille
L 2017
ISBN: 978-90-8886-365-3
Prijs: € 8,95