Nuchtere bespiegelingen over het moderne leven

De fabel van de haat-liefderelatie, de zeven plagen van Netflix; de geloofwaardigheid van godsdiensten; wanneer is het ok? om te zeggen dat iemand er wit uitziet; over vlees eten en stoer-zijn: Renske de Greef (1984) bestrijkt een breed scala van onderwerpen waarmee de hedendaagse mens worstelt in de bundeling van haar columns onder de titel Waarom ik mensen niet in mootjes hak. De handgeletterde columns met tekeningen verschijnen sinds 2015 wekelijks in NRC Handelsblad, de krant die eerder regelmatig haar (vaak ingekorte) column Lust overnam uit het online jongerenmagazine Spunk.nl, een reeks die zij op achttienjarige leeftijd schreef over haar liefdes- en seksleven. Deze columns werden in 2004 gebundeld onder de titel Lust, liefde, seks en bambihertjes. De Greef, die haar studies theater-, film- en televisiewetenschappen en algemene cultuurwetenschappen afbrak om zich helemaal op het schrijven (en tekenen) toe te leggen, schreef verder onder meer de roman Was alles maar konijnen, een grillig sprookje over eenzaamheid, contact en verlangen, en een portret over de subcultuur van jonge vrijwilligers in Afrika onder de titel En je ziet nog eens wat, waarvoor zij een half jaar in Tanzania, doorbracht. Ook bedacht zij de opera As, waarvoor zij het script schreef. De gebundelde Renske stript-columns, waarin de tekst en de eenvoudige tekeningen elkaar wederzijds versterken, bieden overpeinzingen en amusante beschouwingen over sociale omgangsvormen en dagelijkse dilemma?s, waarbij het laterale denken en de (zelf)spot van De Greef de lezer aangenaam onderhoudt, verrast en soms wat wijzer maakt. Aanbevolen voor wie wil weten waarom multitasken de duivel is, hoe je een feestje moet verlaten en waarom je nooit moet zeggen dat iets grappig is.

DR

Waarom ik mensen niet in mootjes hak

Greef, Renske de