Niets smaakt beter dan eigen wijn

Wijnverbouwen op een biologisch dynamische manier is afzien. Het is vooral over je akkers lopen. In de winter is het blauwbekken tussen de wijnstokken om te snoeien. Het voorjaar is de tijd voor ploegen, schoffelen en dieven. Oogsten en proeven duurt maar kort, ontdekte stripmaker Etienne Davodeau. In 2010 ging hij in de leer bij wijnmaker Richard Leroy. Het project was een ruilhandel: Etienne leerde wijn maken en proeven, Richard werd ingewijd in de stripwereld. Wijn maken is een kwestie van geduld en lange adem. Je moet zorgvuldig snoeien, rekening houden met de soort grond, de helling van de berg, en de verwachte windrichting. Het is zwaar werk, als je geen gebruik maakt van herbiciden en pesticiden. Met een tankje vol water met daarin een microscopisch kleine hoeveelheid mest, die een jaar lang ondergronds in koehoorns zat, trekken Etienne, die zijn arbeidskracht gratis aanbiedt, en Richard door de wijngaard van het domein Montbenault. Waarom juist deze aanpak zijn wijn zo lekker maakt, weet Richard niet. Maar dit werkt, dus doet hij het zo. Etienne troont Richard mee naar uitgevers, drukkerijen, en exposities. Richard leest ?s avonds in bed braaf de boekjes en moet erkennen dat striptekenen net als wijn maken een vak is. Bij wijn is de smaak doorslaggevend. Grote namen of peperdure flessen maken geen indruk. Zo nuchter kijkt hij ook naar strips. Etienne schenkt hem albums uit de canon. Richard ontdekt dat er naast mainstream ook bijzondere strips zijn. Opvallen laat staan uniek zijn, is hard labeur. Lewis Trondheim lukt het met zijn gesnavelde figuren, Art Spiegelman met Maus. De wijnboer staat liefst met zijn poten in de modder. The Watchmen legt hij weg. Dat staat te ver van zijn Franse cultuur. De fantasiewereld van Moebius vindt hij ?niks? en ?vermoeiend?. Voor de deelnemers aan het project ging er een wereld open. Maar het verslag dat Davodeau er vakkundig van schrijft en tekent is zo boeiend als kijken naar groeiend gras. De onwetenden is een handleiding voor wie overweegt om het stadsleven in te ruilen voor de frisse mestgeur van de Franse provincie. Voor mensen als Richard Leroy dus, een econoom die zijn baan als bankemployee in Parijs opzegde en van een nieuwe passie zijn beroep maakte. Amateur oenologen kunnen hun kennis opfrissen met de lijst met gedronken Franse wijnen.

De onwetenden

Davodeau, Etienne
Scratch 2015