Fatale wordt Femme fatale

Jean-Patrick Manchette (19 december 1942, Marseille-3 juni 1995, Parijs) was een Franse misdaadschrijver wiens gewelddadige en existentialistische romans qua stijl dicht aanschuren tegen de film noir. Geen wonder dat zijn boeken in de smaak vielen bij Jacques Tardi, die er een aantal tot strip bewerkt heeft, onder andere het legendarische Griffu. Voor de collectie Vrije vlucht heeft Max Cabanes zich nu gewaagd aan Femme fatale, een bewerking van het in 1977 verschenen boek Fatale. Manchette kwalificeerde dit boek destijds als meer een ?experimentele roman? dan als de thrillers in de stijl van Dashiell Hammett die hij placht te schrijven. De fatale vrouw in dit album van kloek formaat luistert naar de naam Aim?e Joubert. Moordend trekt de verleidelijke jonge vrouw van stad naar stad. In de bewerking van Doug Headline neemt Cabanes ruim de tijd om Aim?e te introduceren, haar gewoontes en gebruiken en dagelijkse bezigheden te beschrijven. Wat haar tot haar daden drijft, blijft echter vaag. Is het wreedheid? Geldzucht? Kent ze spijt? Kampt ze met en trauma? De lezer moet er naar gissen. Van Aim?e krijgen we niet meer dan de buitenkant te zien. Die mag er zijn trouwens. Met haar aantrekkelijke uiterlijk en geraffineerde manieren weet ze zich moeiteloos in de hogere kringen op te werken. In de beschrijving van de maatschappelijke elite laat het sociaal engagement van Manchette zich zien. De notabelen zijn zonder uitzondering meedogenloze geldwolven. Hoewel het scenario zich traag ontrolt, biedt het tekenwerk van Cabanes voldoende fraais om de aandacht van de lezer vast te houden. Wie zich door de lange aanloop heen weet te worstelen, en de mysterieuze maar ??ndimensionale en oppervlakkige Aim?e neemt zoals ze is, wordt beloond met een spetterende finale.

TB

Femme fatale

Cabanes, Max Headline, Doug Manchette, Jean-Patrick